MYYNTITYÖ JA ASIAKASLÄHTÖINEN PALVELU
Opiskelija palvelee asiakkaita erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa ja myy yrityksen tuotteita ja palveluja.
- suunnittelee yksilöllisiä
asiakaspalvelutilanteita etukäteen ja vertailee erilaisia tuote- ja
palveluvaihtoehtoja
- vastaanottaa asiakkaan ystävällisesti,
kohteliaasti ja ohjaa asiakasta aktiivisesti palvelutilanteen vaatimalla
tavalla
- ylläpitää vuorovaikutusta asiakkaan kanssa ja
keskustelee tavoitteellisesti koko palvelutilanteen ajan positiivisella
palveluasenteella
- myy tuotteita ja palveluja asiakaslähtöisesti,
tavoitteellisesti, perustellen ja vertaillen eri vaihtoehtoja
- tekee peruslaskutoimituksia ja soveltaa
matemaattisia ratkaisutaitoja tuotteiden ja palvelujen myynnissä
- päättää palvelu- ja myyntitilanteen varmistaen
asiakkaan tyytyväisyyden, suosittelee lisäpalveluja ja vahvistaa
positiivista mielikuvaa palvelusta
- noudattaa työpaikan ohjeita ja sääntöjä
itsenäisesti ja täsmällisesti (työajat, työasu, käytös- ja toimintatavat,
ulkoinen olemus, työympäristön siisteys, reklamaatioiden käsittely)
- noudattaa alan työlainsäädäntöä työssään ja
toimii joustavasti ja vastuullisesti
- noudattaa kuluttajaturvallisuuslakia ja
kemikaalilainsäädäntöä
- suunnittelee oman urakehityksen eri vaihtoehtoja
ja arvioi ammatillisia kehittymismahdollisuuksiaan alan kulttuurituntemusta
hyödyntäen järjestää asiakastilaisuuden
- osaa laskea ja kehittää työnsä tuottavuutta peruslaskutoimituksia
hyödyntäen.
Työtehtävät:
Palvelee
asiakasta asiakaslähtöisesti
Palvelutilanteiden vaiheet
Omien töiden dokumentointi
Sosiaalisen median käyttö
Eri digitaaliset kuvan- ja videoiden muokkaus ohjelmat
Tuotteiden myynti asiakkaalle
Palvelujen myynti asiakkaalle
ASIAKASTILAISUUDEN JÄRJESTÄMINEN
Opiskelija järjestää asiakastilaisuuden.- suunnittelee ja järjestää itsenäisesti yrityksen
tai työryhmän kanssa asiakastilaisuuden huomioiden asiakaskohderyhmän,
toiminnan tavoitteet, vastuuhenkilöt, tilan käytön, tilaisuuden
budjetoinnin, hinnoittelun sekä mainonnan
- hankkii yhteistyökumppaneita aktiivisella
otteella
- ideoi ja kehittää innovatiivisia ratkaisuja uutta
luovasti ja yrittäjämäisesti
- käyttää
tilaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa sopivia palveluja, tuotteita,
materiaaleja ja tarvikkeita itsenäisesti sekä monipuolisesti
- ottaa huomioon tilaisuuden toteutuksessa alan
kulttuurin ja estetiikan merkityksen
- käyttää tilaisuuden suunnitteluun ja toteutukseen
sopivia digitaalisia menetelmiä ja ammatillisia digitaalisia ympäristöjä
taitavasti
- tekee huolellisesti hinnoittelun ja budjetoinnin
laskutoimitukset
- markkinoi aktiivisesti ja omatoimisesti
asiakastilaisuutta asiakaskohderyhmälle
- toteuttaa asiakastilaisuuden suunnitelman
mukaisesti, tekee vastuullaan olevat ratkaisut ja päätökset itsenäisesti
ja tavoitteiden mukaisesti ja ottaa työssään huomioon eri työvaiheet
siten, että asiakas on tyytyväinen
- arvioi monipuolisesti asiakastilaisuuden
onnistumista, kannattavuutta ja tuloksellisuutta sekä tuo esille
realistisia kehityskohteita.
Asiakastilaisuuden
järjestäminen
Digitaalisen teknologian käyttäminen
Tiimityötaitojen hallinta
Tiimityötaitojen hallinta
MYYNTITYÖ JA ASIAKASLÄHTÖINEN PALVELU HIUS- JA KAUNEUDENHOITOALALLA TUTKINNON OSAN OPPIMATERIAALIA
Hius- ja kauneudenhoitoalan asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu, Salpaus (video)Asiakaspalvelu, asiakkaan kohtaaminen ja palvelutilanteen vaiheet, Salo (video)
Asiakasrekkisterin käyttö, Salo (video)
Hiusalan työehtosopimus -Pam
Hius- ja kauneudenhoitoalan jätehuolto -HYS - sivusto
Hius- ja kauneudenhoitoalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas, OPH (pdf.)
Kassakoneen käyttö, Salo (video)
Kierrätys hiusalalla, Gradia (video)
Työasu, Omnia (ThingLink)
Hius- ja kauneudenhoitoalan myynti ja markkinointi
Digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median hyödyntäminen kampaamoalalla, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Ekologisuus ja kuluttajakäyttäytyminen luonnonkosmetiikkaa ostettaessa, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Markkinointi ja myynti, Yritystulkki, Yrityssalo
Markkinointisuunnitelma , Salo (ohjeet suunnitelman laatimiseen)
Miesten ostokokemukset ja brandimielikuvat ihonhoitotuotteista, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Myynti ja markkinointi. Phorest
Ohjeistus visuaalisen ilmeen luomiseen, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Online ja Sosiaalinen Media. Phorest
Verkkosivuston hakukoneoptimointi ja sosiaalisen median optimointi, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Visuaalisen viestinnän keinot kosmetiikka-alalla, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Yli 50-vuotiaille naisille kohdistetun kosmetiikkamainonnan synnyttämät mielikuvat, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Hygienia
Parturi-kampaamojen jäteopas, Porin kaupunki (pdf.)
Salon seudun ammattiopisto, hiusalan pyykinhuolto, Salo (video)
Työvälineiden huolto, Salo (video)
MYYNTITYÖ JA ASIAKASLÄHTÖINEN PALVELU HIUS- JA KAUNEUDENHOITOALALLA NÄYTTÖ
Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä palvelemalla hius- ja kauneudenhoitoalan asiakkaita ja myymällä hius- ja kauneudenhoitoalan tuotteita ja palveluja käytännön työtehtävissä. Toimintaa tehdään niin laajasti, että ammattitaidon voidaan todeta vastaavan myyntityö ja asiakaslähtöisen palvelun hius- ja kauneudenhoitoalalla tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksia. Etukäteen opiskelijan kanssa sovitaan ajanjakso, jonka aikana myyntityötä ja asiakaslähtöistä palvelua seurataan näytön arvioimiseksi.
Lisäksi opiskelija suunnittelee ja järjestää itsenäisesti yrityksen tai työryhmän/tiimin kanssa asiakastilaisuuden asiakasryhmälle huomioiden asiakaskohderyhmän, toiminnan tavoitteet, vastuuhenkilöt, tilan käytön, tilaisuuden budjetoinnin, hinnoittelun sekä mainonnan. Opiskelija hankkii yhteistyökumppanin itse tai yhdessä tiimin kanssa sekä toteuttaa yhteistyökumppanin lähtökohdista olevan asiakastilaisuuden. Asiakastilaisuus voi kestää päivän tai koko viikon.
Analyysikaavakkeet:
Lisäksi opiskelija suunnittelee ja järjestää itsenäisesti yrityksen tai työryhmän/tiimin kanssa asiakastilaisuuden asiakasryhmälle huomioiden asiakaskohderyhmän, toiminnan tavoitteet, vastuuhenkilöt, tilan käytön, tilaisuuden budjetoinnin, hinnoittelun sekä mainonnan. Opiskelija hankkii yhteistyökumppanin itse tai yhdessä tiimin kanssa sekä toteuttaa yhteistyökumppanin lähtökohdista olevan asiakastilaisuuden. Asiakastilaisuus voi kestää päivän tai koko viikon.
Paikka:
Opiskelija osoittaa myynti ja asiakaslähtöisen palvelun ammattitaitonsa kauneushoitolassa, parturi-kampaamossa, tavaratalossa, maahantuojayrityksessä tai sitä vastaavassa työpaikassa.
Asiakastilaisuus voidaan järjestää yhteistyökumppanin tiloissa, oppilaitoksessa, messuilla tai muualla tarkoitukseen sopivalla paikalla.
Arviointikaavake:
Analyysikaavakkeet:
Näyttötilaisuudet
kuvataan näytön aikana mahdollisimman tarkasti sekä valokuvin että kirjoittaen.
Kuvat ja teksti tallennetaan blogiin tai sähköiseen portfolioon arviointia
varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.