HIUS- JA KAUNEUDENHOITOALAN NEUVONTAPALVELUT
Opiskelija toimii
tuote-esittelijänä, myy ja markkinoi tuotteita ja palveluja sekä ohjaa
asiakkaita ihon, hiusten ja kauneuden hoidossa.
- kartoittaa asiakkaiden erilaiset tarpeet ja
toiveet sekä ohjaa asiakkaita niiden tunnistamisessa hyödyntäen laajasti
ihon-, hiusten- sekä kauneudenhoidon tuntemustaan
- määrittelee asiakkaan ihon kunnon sekä ohjaa
asiakkaan tarvittaessa asiantuntijalle
- tarjoaa aktiivisesti ja tilanneherkästi
asiakkaiden erilaisten tarpeiden ja toiveiden mukaisia ratkaisuja tuote-
ja palveluvalikoimasta tuote-, ainesosa-, mielikuvamarkkinointi- ja
brändituntemustaan hyödyntäen sekä perustellen ja vertaillen eri
vaihtoehtoja
- opastaa ekologisia ja eettisiä valintoja tekevien
asiakkaiden tuotevalintoja, palvelujen käyttöä sekä kotihoitoa valintoja
perustellen ja vertaillen
- opastaa allergisten asiakkaiden tuotevalintoja,
palvelujen käyttöä sekä kotihoitoa valintoja perustellen ja vertaillen
- esittelee ja myy asiakkaille aktiivisesti hius-
ja kauneudenhoitoalan tuotteita ja palveluja perustellen niiden käyttöä
monipuolisesti, asiantuntevasti ja kiinnostusta herättävästi
- seuraa aktiivisesti ja pitkäjänteisesti
myyntitavoitteidensa toteutumista, kehittää myyntityötään asettamalla uusia
myyntitavoitteita ja seuraa niiden toteutumista
- vertailee ja perustelee asiakkaille kosmeettisten
tuotteiden ainesosien vaikutuksia ihoon ja hiuksiin sekä opastaa
tuotteiden turvalliset käyttötavat
- suunnittelee ja käyttää aktiivisesti erilaisia
markkinointi- ja myynninedistämiskeinoja hyödyntäen laajasti
brändituntemusta sekä mielikuvamarkkinoinnin ja visuaalisen markkinoinnin
osaamistaan
- kehittää puhe- ja esiintymistaitojaan ylläpitäen
vuorovaikutusta erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa
- verkostoituu eri sidosryhmien kanssa
- toimii kosmetiikkalainsäädännön ja kuluttajan
suojaa koskevien lakien velvoittamalla tavalla ja seuraa niissä tapahtuvia
muutoksia sekä kosmetiikan turvallisuuteen liittyviä viranomaistiedotteita
- viestii aktiivisesti erilaisissa ammatillisissa
digitaalisissa ympäristöissä
- hakee itsenäisesti ja oma-aloitteisesti
ammatillista tietoa eri tietolähteistä ja arvioi tiedon luotettavuutta
- palvelee asiakasta ammattitaitoisesti sekä
kohteliaasti ja edistäen pysyvien asiakassuhteiden jatkuvuutta.
Työtehtävät:
Tuotteiden
ainesosatuntemus
Kosmetiikkalainsäädännön
tunteminen
Tapahtuman
suunnittelu
Tapahtuman
toteutus
Tuotteiden
ja palveluiden esittely
Tuotteiden ja
palveluiden markkinointi
Asiakasohjaus
Tuotteen
myynti asiakkaalle
Palveluiden
myynti asiakkaalle
Digitaalinen
markkinointi
Visuaalisen
markkinoinnin toteutus
Yhteistyö
eri sidosryhmien kanssa
Esiintymien
tilaisuuksissa
Tapahtumien raportointi
HIUS- JA KAUNEUDENHOITOALAN NEUVONTAPALVELUT TUTKINNON OSAN OPPIMATERIAALIA
Hius- ja kauneudenhoitoalan asiakaspalveluAsiakaspalvelu, Salpaus (video)
Asiakaspalvelu, asiakkaan kohtaaminen ja palvelutilanteen vaiheet, Salo (video)
Asiakasrekkisterin käyttö, Salo (video)
Hius- ja kauneudenhoitoalan jätehuolto -HYS - sivusto
Hius- ja kauneudenhoitoalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas, OPH (pdf.)
Kassakoneen käyttö, Salo (video)
Kierrätys hiusalalla, Gradia (video)
Työasu, Omnia (ThingLink)
Hius- ja kauneudenhoitoalan myynti ja markkinointi
Digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median hyödyntäminen kampaamoalalla, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Ekologisuus ja kuluttajakäyttäytyminen luonnonkosmetiikkaa ostettaessa, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Markkinointi ja myynti, Yritystulkki, Yrityssalo
Markkinointisuunnitelma , Salo (ohjeet suunnitelman laatimiseen)
Miesten ostokokemukset ja brandimielikuvat ihonhoitotuotteista, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Myynti ja markkinointi. Phorest
Ohjeistus visuaalisen ilmeen luomiseen, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Online ja Sosiaalinen Media. Phorest
Verkkosivuston hakukoneoptimointi ja sosiaalisen median optimointi, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Visuaalisen viestinnän keinot kosmetiikka-alalla, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Yli 50-vuotiaille naisille kohdistetun kosmetiikkamainonnan synnyttämät mielikuvat, opinnäytetyö Mertopolia (pdf.)
Kosmetiikan kemia
Ask-elearning.com. Schwarzkopf
Cosmetics cosing (Incihaku)
Ethic Beauty Bubble -sivusto
Ethic Inci -sivusto
Hiusvärejä ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaalle, Teknikomian yhdistys (pdf.)
Incihaku
Kosmetiikan kemia -Helsingin Yliopisto
Kosmetiikan kemia kontekstuaalisen oppimisen apuvälineenä - Pro gradu -tutkielma (pdf.)
Kukkahattutäti vierailee kosmetiikkatehtaalla, Tukesin kukkahattutäti (video)
Kosmetiikkalainsäädännön velvoitteet hiusammattilaisille lokakuu 2015. Tukes
Kosmetologien työkyvyn kehittäminen , opinnäytetyö Metropolia (pdf.)
Materiaalia kosmetiikkatuotteiden lainsäädännöstä kampaajaopettajille. Teknokemia. (pdf.)
Näin käsittelet hiusvärejä turvallisesti - pikaopas kampaajille. Teknokemia (pdf.)
Opetusmateriaalia kampaajaopettajille kosmetiikkalainsäädännöstä. Teknokemia (pdf)
Parturi-kampaajan työhyvinvointi, opinnäytetyö Metropolia (pdf.)
Raaka-ainetietoutta parturi-kampaajille, opinnäytetyö Laurea (pdf.)
Tuoteturvallisuusopas kampaamoille. Päivitetty 25.11.2015. Teknokemia. (pdf.)
Työsuojelu hiusalalla, TTK (pdf.)
Työturvallisuus hius- ja kauneundenhoitoalalla -sivusto
Neuvontapalvelut
Kosmetiikka yrityksiä, SKY
HIUS- JA KAUNEUDENHOITOALAN NEUVONTAPALVELUT NÄYTTÖ
Opiskelija
osoittaa ammattitaitonsa näytössä toimimalla
tuote-esittelijänä, myymällä ja markkinoimalla tuotteita ja palveluja sekä
ohjaamalla asiakkaita ihon, hiusten ja kauneudenhoidossa käytännön
työtehtävissä. Toimintaa
tehdään niin laajasti, että ammattitaidon voidaan todeta vastaavan hius- ja
kauneudenhoitoalan neuvontapalvelut tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksia.
Etukäteen opiskelijan kanssa sovitaan ajanjakso, jonka aikana opiskelijaa
seurataan näytön arvioimiseksi tuote-esittelijän työssä, tuotteiden ja
palveluiden myynnissä ja markkinoinnissa sekä asiakkaan ihon, hiusten ja
kauneudenhoidon ohjaustyössä.
Paikka:
Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa kauneushoitolassa, parturi-kampaamossa, tavaratalossa, maahantuontiyrityksessä tai sitä vastaavassa työpaikassa.
Arviointikaavake:
Hius- ja kauneudenhoidon neuvontapalvelut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.